„Wyruszamy na wycieczkę po Polsce!” – zabawa dydaktyczna
Rodzic wyznacza na podłodze symboliczne granice Polski (za pomocą sznurka lub papieru toaletowego). „Granica” powinna być w kilku miejscach przymocowana do podłogi taśmą dwustronną. Na wyodrębnionym w ten sposób terenie R. układa ilustracje przedstawiające charakterystyczne krajobrazy naturalne Polski: nadmorski, górski, nizinny. ( w załączniku), można również zbudować symbole danego krajobrazu z klocków i różnych materiałów, będzie bardziej kreatywnie.
Dziecko wsiada do „pociągu” i jedzie – najpierw dookoła granic Polski, w rytm piosenki Jedzie pociąg z daleka.
Gdy R. wyłącza piosenkę, „pociąg” zatrzymuje się przy wybranej ilustracji. R. pokazuje ruch kojarzący się z danym miejscem, a dziecko naśladuje:
– krajobraz nadmorski – fale, pływanie, budowanie babki z piasku, fruwające mewy.
– krajobraz górski – zjazdy na sankach/nartach, wchodzenie pod górę.
– krajobraz nizinny – poruszające się korony drzew, zbieranie grzybów.
Gdy piosenka się kończy, można porozmawiać na temat „Gdzie chcieli byście zamieszkać, można spróbować narysować lub namalować wybrany krajobraz.(wyznaczone sznurkami granice Polski mogą pozostać na następny dzień, gdyż ,można powtarzać zabawę, jeżeli dziecko jest nią zainteresowane).
Krajobrazy w załączniku poniżej.
Wyruszamy-na-wycieczkę-po-Polsce—zabawa-dydaktyczna
Dorota Jońska