Wielkanoc
Koszyczek wielkanocny.
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: kartki wielkanocne lub wydrukowane obrazki wielkanocne, odtwarzacz CD, wata, słomka do napojów
- Oglądanie kartek o tematyce związanej ze świętami wielkanocnymi.
Rodzic prezentuje dziecku kartki świąteczne różnego rodzaju dostępne w domu. Dziecko stara się opowiedzieć, co jest na nich przedstawione, jakie są kolory elementów na kartce, która kartka najbardziej mu się podoba.
- Zabawa rytmiczno-ruchowa Powrót na swoje miejsce
Dziecko wybiera sobie dowolne miejsce w pokoju. Gdy usłyszy nagranie skocznej melodii, porusza się w dowolny sposób po pokoju. Podczas przerwy w grze wraca na swoje miejsce.
- Słuchanie wiersza Wielkanocne kolory (autorka: D. Gellner)
Rodzic czyta dziecku wiersz:
Na wielkanocnym stole
kolor się miesza z kolorem.
Śmieją się z każdej strony
owsa wstążki zielone,
bazie, srebrne jak deszczyk…
I co jeszcze?
Przy obrusie biała falbanka,
złoty dzwonek baranka
i tysiąc różnych kolorów
na świątecznych pisankach!
- Rozmowa na temat wiersza:
Rodzic zadaje dziecku następujące pytania:
− O jakich świętach jest mowa w wierszu?
− Co kojarzy ci się ze Świętami Wielkanocnymi?
− Jakie kolory występują w wierszu?
- Ćwiczenia oddechowe – Tańczący puszek
Zadaniem dziecka jest dmuchanie przez rurkę do napojów na kuleczkę z waty tak, aby się
turlała po stole lub podłodze.
Malowane jajka
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: jajko ugotowane na twardo, pudełko, ozdoby do udekorowania jajka.
- Rozmowa na temat przedświątecznych porządków w domu.
Rodzic rozmawia z dzieckiem o świątecznych porządkach zadając mu następujące pytania:
− Dlaczego w domach robione są teraz porządki?
− Co robią rodzice?
− Jak dzieci mogą pomóc rodzicom?
- Zabawa ruchowo-naśladowcza przy historyjce o krasnoludkach.
Dziecko słucha tekstu czytanego przez rodzica i naśladuje ruchy sprzątających krasnoludków.
(autor nieznany)
Pod czerwonym grzybkiem, przy krzaczku poziomek,
mają krasnoludki swój malutki domek.
Domek choć malutki zawsze jest czyściutki.
Sprzątają w nim co dzień małe krasnoludki.
Jeden myje okna, drugi ściera kurze,
trzeci wielką miotłą zamiata podwórze.
- Ćwiczenia logopedyczne
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.
- Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
- Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na gorące jajko.
- Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przelicza kolejne jajka (zęby), używając liczebników porządkowych w zakresie 5.
- Rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.
Rodzic wkłada do czarodziejskiego pudełka jajko ugotowane na twardo. Dziecko ma za zadanie rozpoznać za pomocą dotyku, co znajduje się w pudełku określając jego cechy.
- Ozdabianie jajka.
Rodzic wraz z dzieckiem w dowolny sposób ozdabia ugotowane wcześniej jajko.
Liczymy pisanki
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: pięć sylwet pisanek w różnych kolorach wyciętych z papieru, duża kartonowa sylweta pisanki, farby.
- Ćwiczenia oddechowe i narządów artykulacyjnych.
Rodzic pokazuje dziecku ćwiczenia, które ma za zadanie wykonać.
- Naśladowanie nadmuchiwania balonika.
- Naśladowanie zlizywania czekolady z warg.
- Liczenie zębów poprzez dotykanie ich językiem.
- Wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej.
- Zabawa dydaktyczna Gdzie są pisanki?
Rodzic chowa w pokoju pięć kartonowych sylwet pisanek w różnych kolorach. Dziecko odszukuje je i określa miejsce ich schowania. Rodzic może podpowiadać dziecku położenie pisanek, określając położenie jako „zimno” (kiedy dziecko oddala się od pisanki) oraz „ciepło”, kiedy się do niej zbliża.
- Zabawa dydaktyczna – Kolorowe pisanki.
Dziecko rozkłada na stole lub dywanie znalezione przez siebie pisanki, następnie liczy je oraz określa ich kolory.
- Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.
Dziecko idzie za rodzicem po kole, powtarzając tekst rymowanki i kreśląc w powietrzu rękami
owale – jajka.
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe:
niebieskie, czerwone i pomarańczowe.
- Kolorowa pisanka – praca plastyczna.
Dziecko maczając palec w farbie ozdabia w dowolny sposób kartonową sylwetę pisanki.
Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: zawartość koszyczka: cukrowy baranek, zajączek, kurczaczek (mogą być obrazki), dwa małe koła w kolorze białym i żółtym, dwa duże koła w kolorze białym i żółtym, biała kartka A4, klej, flamastry, odtwarzacz CD, dowolna melodia.
- Rozmowa na temat: Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?
Rodzic pokazuje dziecku zawartość koszyczka: cukrowego baranka, zajączka, kurczaczka, kogucika i mówi, że małe zwierzątka są symbolem odradzającego się życia i symbolem świąt wielkanocnych.
- Zabawa ortofoniczna Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka.
Dziecko naśladuje głosy i ruchy zwierząt:
- kurczątko: pi, pi, pi – kuca i porusza się z ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami,
- baranek: bee, bee, bee – czworakuje,
- zajączek: kic, kic, kic – kuca i podskakuje,
- kogucik: kukuryku – staje i uderza o uda dłońmi prostych rąk.
- Pokaz kół – małych i dużych.
Rodzic prezentuje dziecku po dwa małe i duże koła wycięte z białego i żółtego papieru. Zadaniem dziecka jest określenie nazwy figur oraz posegregowanie kół według wielkości.
- Kurczaki i baranki z kół – praca plastyczna.
Dziecko wykonuje kurczaczka i baranka z kół dobierając kolor do wybranego zwierzątka. Dorysowuje brakujące elementy zwierzątek flamastrami lub kredkami.
- Zabawa Cicho – głośno.
Przy melodii dowolnej piosenki granej cicho, dziecko – kurczątko – w przysiadzie śpi (głowa wtulona w ramiona), a przy melodii granej głośno porusza się szybko po pokoju.
Wielkanocne świętowanie
- Zabawa oddechowa Już czuć święta.
Rodzic proponuje dziecku, żeby poczuł zapach zbliżających się świąt. Prosi, aby wciągnęło powietrze nosem, na chwilę je zatrzymało i wykonało wydech ustami.
- Pogadanka o świątecznych zwyczajach wielkanocnych.
Rodzic opowiada dziecku o świątecznych zwyczajach oraz typowych potrawach wielkanocnych.
- Zabawa ruchowo – naśladowcza Świąteczne wypieki.
Dziecko naśladuje kolejne etapy pieczenia ciasta:
- Wsypywanie składników do miski.
- Mieszanie ciasta mikserem.
- Wylewanie ciasta do blaszki.
- Wkładanie do piekarnika.
- Ćwiczenia warg i policzków.
Rodzic siada naprzeciwko dziecka i prezentuje następujące ćwiczenia:
- Niesforny balonik – nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej – wargi złączone.
- Całuski – wargi ściągnięte, wywinięte do przodu – jak przy cmoknięciu.
- Nic nie powiem – mocne zaciśniecie rozciągniętych warg.
- Minki – naśladowanie min: wesołej – płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej – podkówka z warg, obrażonej – wargi nadęte, zdenerwowanej – wargi wąskie.
- Masaż warg – nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej.
- Zabawa dydaktyczna – Wielkanocne zwyczaje.
Rodzic czyta dziecku zdania o świętach wielkanocnych. Jeżeli zdanie jest prawdziwe dziecko podskakuje, jeśli fałszywe tupie nogą.
- W koszyczku wielkanocnym znajduje się cukrowy osiołek.
- Pisanki to kolorowe jajka.
- Święta wielkanocne obchodzone są jesienią.
- Z jajek wykluwają się kurczaczki.
- Przed świętami robimy porządki.