Jajko – cud natury
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: 3 surowe jajka, 2 jajka ugotowane na twardo, dwa talerzyki, szklane naczynie, plastikowa butelka, woda, sól, łyżka, ocet, kilka kolorowych kartek papieru, nożyczki.
- Co wiesz o jajkach?
Rodzic zadaje dziecku pytania:
– Skąd biorą się jajka?
– Czy wiesz, jaki ptak składa najmniejsze jajka na świecie (koliber), a jaki największe (struś)?
– Co wykluwa się z kurzego jajka?
– Jakie potrawy możemy przygotować z jajek?
- Od najmniejszego do największego – ćwiczenie grafomotoryczne
Rodzic kładzie przed dzieckiem kartkę A4 poziomo. Zadaniem dziecka jest narysować z lewej strony kartki malutkie jajko, a następnie kolejne, większe od następnego i kolejne – większe od ostatniego (i tak do końca kartki). Dziecko liczy, ile jajek udało mu się narysować. Pokazuje jajko najmniejsze i największe. Może pokolorować je na dowolne kolory.
- Poznajemy budowę jajka
Rodzic rozbija delikatnie jajko i wylewa jego zawartość na talerzyk. Dziecko opisuje, jakiego koloru jest białko i żółtko jajka, ogląda dokładnie skorupkę z zewnątrz i od środka. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Jajko przyda się jeszcze do kolejnego ćwiczenia.
- Zabawa badawcza – oddzielamy żółtko od białka.
Rodzic podaje dziecku jajko z poprzedniego ćwiczenia oraz plastikową butelkę. Dziecko delikatnie naciska ścianki butelki i zmniejszając ucisk ścianek stara się bardzo ostrożnie zassać żółtko do środka butelki tak, aby go nie uszkodzić. Następnie naciskając ścianki ponownie – umieszcza żółtko na drugim talerzyku.
- Eksperymenty z jajkami
1) Jak rozpoznać, czy jajko jest surowe, czy ugotowane?
Rodzic kładzie przed dzieckiem jajko surowe i ugotowane na twardo. Zadaniem dziecka jest zakręcić leżące na stole jajka wokół własnej osi. Jajko surowe będzie obracało się wolno i krócej, a jajko ugotowane na twardo – szybko i długo.
2) Jajko – zatonie, czy będzie pływać?
Dziecko bardzo delikatnie umieszcza surowe jajko w wysokim przezroczystym naczyniu napełnionym wodą (szklance, wazonie). Sprawdza, czy jajko tonie, czy pływa. Następnie wyjmuje jajko i wsypuje do wody 10-15 łyżek soli i miesza wodę aż do jej rozpuszczenia. Umieszcza teraz jajko w solance – sprawdza, czy jajko tonie, czy pływa na powierzchni.
3) Jak rozpuścić skorupkę jajka?
Dziecko otrzymuje od rodzica naczynie z octem, w którym zmieści się jajko. Dziecko wkłada jajko (surowe) do octu i pozostawia do następnego dnia. Skorupka jajka rozpuści się i jajko będzie elastyczne jak gumowa piłka (i bardzo delikatne!).
- Poszukiwanie ukrytych jajek na czas – ćwiczenie na spostrzegawczość
Dziecko wycina z papieru 10 kolorowych jajek. Wychodzi z pokoju, a rodzic umieszcza jajka w kilku widocznych miejscach w pokoju. Dziecko wchodzi do pokoju i w ciągu 20 sekund (rodzic mierzy czas lub głośno liczy do 20) stara się odnaleźć wszystkie ukryte sylwety jajek.
Wielkanocne życzenia
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: kolorowa bibuła, długi sznurek, klej, nożyczki, flamastry, brystol lub papier techniczny, ozdoby wielkanocne (naklejki, kwiatki, papierowe jajeczka, itp.)
- Wielkanocna zabawa słowami
Dziecko dzieli na sylaby, a następnie na głoski następujące słowa: jajko, Wielkanoc, koszyczek, zajączek, pisanka, mazurek. Określa, jaką głoską rozpoczyna się i kończy każde słowo.
- Jak ułożyć piękne życzenia?
Rodzic pyta dziecko, dla kogo chciałoby zrobić wielkanocną kartkę i przekazać świąteczne życzenia. Następnie pomaga dziecku ułożyć tekst życzeń i zapisuje je na kartce „na brudno”. Rodzic zwraca uwagę na formę życzeń, właściwe słownictwo, itp.
- Wykonujemy świąteczną kartkę z życzeniami
Rodzic pomaga dziecku zgiąć na pół grubą kartkę papieru. Następnie dziecko projektuje swoją kartkę wielkanocną – wycina i koloruje elementy kojarzące się z Wielkanocą, przykleja ozdoby. Na koniec rodzic wpisuje do środka ułożone w poprzednim ćwiczeniu życzenia dziecka.
- Zabawa językowa – Wąż słowny
Dziecko mówi słowo związane z Wielkanocą. Zadaniem rodzica jest powiedzenie słowa zaczynającego się na ostatnią literę usłyszanego słowa, a dziecka na ostatnią literę słowa powiedzianego przez rodzica. Zadanie polega na ułożeniu jak najdłuższego węża słownego. Rodzic może zapisywać kolejne słowa na kartce.
- Praca plastyczna – wielkanocna girlanda
Rodzic pomaga narysować i wyciąć z kolorowego papieru duże litery układające się w słowo WIELKANOC. Następnie dziecko wycina litery i z pomocą rodzica nawleka je na sznurek tak, aby utworzyły słowo. Dziecko dowolnie dekoruje girlandę kwiatami i motywami wielkanocnymi. Girlandę można zawiesić w widocznym miejscu w domu.
Kolorowe pisanki w koszyczku
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: Koła: niebieskie, żółte, czerwone i zielone, odtwarzacz CD, dowolna muzyka, dwa kształty jajek wycięte z kartek A4, około 20 małych figur geometrycznych (kwadratów, kółek i trójkątów) wyciętych z czarnego papieru, koszyczek, trzy jajka ugotowane na twardo, tradycyjne pokarmy z koszyczka wielkanocnego, sok z buraków, liście szpinaku, łupiny cebuli, liście czerwonej kapusty, 4 naczynia; materiały do udekorowania koszyczka (gałązki bukszpanu, kwiaty, wstążki, bazie, ozdoby wielkanocne).
- Kolorowe pisanki – naturalne barwienie jajek
Rodzic przygotowuje wspólnie z dzieckiem naturalne barwniki do jajek:
– sok z buraków
– łupiny cebuli (zalane wrzątkiem)
– liście szpinaku (zmiksowane z małą ilością wody)
– liście czerwonej kapusty (pocięte i zalane wrzątkiem lub ugotowane – ważny jest wywar)
Wcześniej ugotowane na twardo jajka należy zanurzyć w osobnych naczyniach z wymienionymi wywarami z naturalnymi barwnikami. Jajka można pozostawić w nich na klika godzin. Po wyjęciu z wywaru, kolorowe jajka można posmarować olejem, aby ładnie się błyszczały.
- Zabawa doskonaląca pamięć – zapamiętaj pisankę
Na wyciętym z papieru jajku rodzic układa ozdoby (małe koła, kwadraty i trójkąty wycięte z czarnego papieru). Pokazuje dziecku pisankę na chwilę, i zakrywa ją kartką. Dziecko stara się odwzorować elementy na swoim papierowym jajku. Gdy skończy je układać – sprawdza je ze wzorem. Ćwiczenie należy powtórzyć kilkukrotnie z różnymi ułożeniami elementów.
- Zabawa ruchowa – Wielkanocna gimnastyka.
Rodzic ustala z dzieckiem, co robi dziecko, gdy zobaczy określony kolor koła, np.
- niebieskie koło – dziecko skacze w miejscu,
- żółte koło – dziecko robi pajacyki,
- czerwone koło – dziecko kiwa się na boki,
- zielone koło – dziecko kręci się wokół własnej osi.
Rodzic włącza nagranie dowolnej piosenki, a dziecko spaceruje. Kiedy piosenka
cichnie, rodzic podnosi koło w wybranym kolorze, a dziecko wykonuje wcześniej
ustalone polecenie.
- Moje własne kolorowe pisanki
Dziecko otrzymuje trzy ugotowane na twardo jajka. Każde z nich ozdabia inną techniką (z dostępnych materiałów lub tradycyjnie wykonywaną w domu) – maluje jajko flamastrami, owija je i przykleja kolorową włóczkę, maluje farbami, itp.
- Co znajdziemy w wielkanocnym koszyczku?
Rodzic i dziecko wspólnie wkładają pokarmy do koszyczka i rozmawiają o ich znaczeniu: ·
- Baranek z cukru lub masła – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
- Jajka – symbol życia.
- Szynka/kiełbaska – symbol zdrowia i dostatku
- Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
- Sól – chroni od grzechu.
Można uzupełnić listę o regionalne produkty wkładane do koszyczka wielkanocnego oraz ich symbolikę
- Ozdabianie wielkanocnego koszyczka
Dziecko otrzymuje koszyczek do dekoracji. Dekoruje go z pomocą rodzica gałązkami bukszpanu, kolorowymi wstążkami, baziami, kwiatami, ozdobami wielkanocnymi, itp.
- Szykujemy koszyczek wielkanocny
Dziecko wkłada do koszyczka białą serwetkę, a następnie układa w nim kolejno pokarmy. Może powtórzyć ich symbolikę.
Wesołego ALLELUJA!!!!