Wielkanoc

 Jajko – cud natury

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: 3 surowe jajka, 2 jajka ugotowane na twardo, dwa talerzyki, szklane naczynie, plastikowa butelka, woda, sól, łyżka, ocet, kilka kolorowych kartek papieru, nożyczki.

  1. Co wiesz o jajkach?

Rodzic zadaje dziecku pytania:

– Skąd biorą się jajka?

– Czy wiesz, jaki ptak składa najmniejsze jajka na świecie (koliber), a jaki największe (struś)?

– Co wykluwa się z kurzego jajka?

– Jakie potrawy możemy przygotować z jajek?

  1. Od najmniejszego do największego – ćwiczenie grafomotoryczne

Rodzic kładzie przed dzieckiem kartkę A4 poziomo. Zadaniem dziecka jest narysować z lewej strony kartki malutkie jajko, a następnie kolejne, większe od następnego i kolejne – większe od ostatniego (i tak do końca kartki). Dziecko liczy, ile jajek udało mu się narysować. Pokazuje jajko najmniejsze i największe. Może pokolorować je na dowolne kolory.

  1. Poznajemy budowę jajka

Rodzic rozbija delikatnie jajko i wylewa jego zawartość na talerzyk. Dziecko opisuje, jakiego koloru jest białko i żółtko jajka, ogląda dokładnie skorupkę z zewnątrz i od środka. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.

Jajko przyda się jeszcze do kolejnego ćwiczenia.

  1. Zabawa badawcza – oddzielamy żółtko od białka.

Rodzic podaje dziecku jajko z poprzedniego ćwiczenia oraz plastikową butelkę. Dziecko delikatnie naciska ścianki butelki i zmniejszając ucisk ścianek stara się bardzo ostrożnie zassać żółtko do środka butelki tak, aby go nie uszkodzić. Następnie naciskając ścianki ponownie – umieszcza żółtko na drugim talerzyku.

  1. Eksperymenty z jajkami

1) Jak rozpoznać, czy jajko jest surowe, czy ugotowane?

Rodzic kładzie przed dzieckiem jajko surowe i ugotowane na twardo. Zadaniem dziecka jest zakręcić leżące na stole jajka wokół własnej osi. Jajko surowe będzie obracało się wolno i krócej, a jajko ugotowane na twardo – szybko i długo.

2) Jajko – zatonie, czy będzie pływać?

Dziecko bardzo delikatnie umieszcza surowe jajko w wysokim przezroczystym naczyniu napełnionym wodą (szklance, wazonie). Sprawdza, czy jajko tonie, czy pływa. Następnie wyjmuje jajko i wsypuje do wody 10-15 łyżek soli i miesza wodę aż do jej rozpuszczenia. Umieszcza teraz jajko w solance – sprawdza, czy jajko tonie, czy pływa na powierzchni.

3) Jak rozpuścić skorupkę jajka?

Dziecko otrzymuje od rodzica naczynie z octem, w którym zmieści się jajko. Dziecko wkłada jajko (surowe) do octu i pozostawia do następnego dnia. Skorupka jajka rozpuści się i jajko będzie elastyczne jak gumowa piłka (i bardzo delikatne!).

  1. Poszukiwanie ukrytych jajek na czas – ćwiczenie na spostrzegawczość

Dziecko wycina z papieru 10 kolorowych jajek. Wychodzi z pokoju, a rodzic umieszcza jajka w kilku widocznych miejscach w pokoju. Dziecko wchodzi do pokoju i w ciągu 20 sekund (rodzic mierzy czas lub głośno liczy do 20) stara się odnaleźć wszystkie ukryte sylwety jajek.

 

 

 

 

 

 

 

Wielkanocne życzenia

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: kolorowa bibuła, długi sznurek, klej, nożyczki, flamastry, brystol lub papier techniczny, ozdoby wielkanocne (naklejki, kwiatki, papierowe jajeczka, itp.)

  1. Wielkanocna zabawa słowami

Dziecko dzieli na sylaby, a następnie na głoski następujące słowa: jajko, Wielkanoc, koszyczek, zajączek, pisanka, mazurek. Określa, jaką głoską rozpoczyna się i kończy każde słowo.

  1. Jak ułożyć piękne życzenia?

Rodzic pyta dziecko, dla kogo chciałoby zrobić wielkanocną kartkę i przekazać świąteczne życzenia. Następnie pomaga dziecku ułożyć tekst życzeń i zapisuje je na kartce „na brudno”.  Rodzic zwraca uwagę na formę życzeń, właściwe słownictwo, itp.

  1. Wykonujemy świąteczną kartkę z życzeniami

Rodzic pomaga dziecku zgiąć na pół grubą kartkę papieru. Następnie dziecko projektuje swoją kartkę wielkanocną – wycina i koloruje elementy kojarzące się z Wielkanocą, przykleja ozdoby. Na koniec rodzic wpisuje do środka ułożone w poprzednim ćwiczeniu życzenia dziecka.

  1. Zabawa językowa  – Wąż słowny

Dziecko mówi słowo związane z Wielkanocą. Zadaniem rodzica jest powiedzenie słowa zaczynającego się na ostatnią literę usłyszanego słowa, a dziecka na ostatnią literę słowa powiedzianego przez rodzica. Zadanie polega na ułożeniu jak najdłuższego węża słownego. Rodzic może zapisywać kolejne słowa na kartce.

  1. Praca plastyczna –  wielkanocna girlanda

Rodzic pomaga narysować i wyciąć z kolorowego papieru duże litery układające się w słowo WIELKANOC. Następnie dziecko wycina litery i z pomocą rodzica nawleka je na sznurek tak, aby utworzyły słowo. Dziecko dowolnie dekoruje girlandę kwiatami i motywami wielkanocnymi. Girlandę można zawiesić w widocznym miejscu w domu.

 

Kolorowe pisanki w koszyczku

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: Koła: niebieskie, żółte, czerwone i zielone, odtwarzacz CD, dowolna muzyka, dwa kształty jajek wycięte z kartek A4, około 20 małych figur geometrycznych (kwadratów, kółek i trójkątów) wyciętych z czarnego papieru, koszyczek, trzy jajka ugotowane na twardo, tradycyjne pokarmy z koszyczka wielkanocnego, sok z buraków, liście szpinaku, łupiny cebuli, liście czerwonej kapusty, 4 naczynia; materiały do udekorowania koszyczka (gałązki bukszpanu, kwiaty, wstążki, bazie, ozdoby wielkanocne).

  1. Kolorowe pisanki – naturalne barwienie jajek

Rodzic przygotowuje wspólnie z dzieckiem naturalne barwniki do jajek:

– sok z buraków

– łupiny cebuli (zalane wrzątkiem)

– liście szpinaku (zmiksowane z małą ilością wody)

– liście czerwonej kapusty (pocięte i zalane wrzątkiem lub ugotowane – ważny jest wywar)

Wcześniej ugotowane na twardo jajka należy zanurzyć w osobnych naczyniach z wymienionymi wywarami z naturalnymi barwnikami. Jajka można pozostawić w nich na klika godzin. Po wyjęciu z wywaru, kolorowe jajka można posmarować olejem, aby ładnie się błyszczały.

  1. Zabawa doskonaląca pamięć – zapamiętaj pisankę

Na wyciętym z papieru jajku rodzic układa ozdoby (małe koła, kwadraty i trójkąty wycięte z czarnego papieru). Pokazuje dziecku pisankę na chwilę, i zakrywa ją kartką. Dziecko stara się odwzorować elementy na swoim papierowym jajku. Gdy skończy je układać – sprawdza je ze wzorem. Ćwiczenie należy powtórzyć kilkukrotnie z różnymi ułożeniami elementów.

  1. Zabawa ruchowa – Wielkanocna gimnastyka.

Rodzic ustala z dzieckiem, co robi dziecko, gdy zobaczy określony kolor koła, np.

  • niebieskie koło – dziecko skacze w miejscu,
  • żółte koło – dziecko robi pajacyki,
  • czerwone koło – dziecko kiwa się na boki,
  • zielone koło – dziecko kręci się wokół własnej osi.

Rodzic włącza nagranie dowolnej piosenki, a dziecko spaceruje. Kiedy piosenka

cichnie, rodzic podnosi koło w wybranym kolorze, a dziecko wykonuje wcześniej

ustalone polecenie.

  1. Moje własne kolorowe pisanki

Dziecko otrzymuje trzy ugotowane na twardo jajka. Każde z nich ozdabia inną techniką (z dostępnych materiałów lub tradycyjnie wykonywaną w domu) – maluje jajko flamastrami, owija je i przykleja kolorową włóczkę, maluje farbami, itp.

  1. Co znajdziemy w wielkanocnym koszyczku?

Rodzic i dziecko wspólnie wkładają pokarmy do koszyczka i rozmawiają o ich znaczeniu: ·

  • Baranek z cukru lub masła – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
  • Jajka – symbol życia.
  • Szynka/kiełbaska – symbol zdrowia i dostatku
  • Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
  • Sól – chroni od grzechu.

Można uzupełnić listę o regionalne produkty wkładane do koszyczka wielkanocnego oraz ich symbolikę

  1. Ozdabianie wielkanocnego koszyczka

Dziecko otrzymuje koszyczek do dekoracji. Dekoruje go z pomocą rodzica gałązkami bukszpanu, kolorowymi wstążkami, baziami, kwiatami, ozdobami wielkanocnymi, itp.

  1. Szykujemy koszyczek wielkanocny

Dziecko wkłada do koszyczka białą serwetkę, a następnie układa w nim kolejno pokarmy. Może powtórzyć ich symbolikę.

 

Wesołego  ALLELUJA!!!!

Dodaj komentarz