Ruch to zdrowie
Mamo, tato pobaw się ze mną.
„A Ja chodzę”
Dzieci naśladują sposoby poruszania się wymienione w wierszu.
Dzieci:
Sunie wąż, sunie. – czołgają się na brzuchu,
Chodzić nie umie.
Bo choćby chciał, to nie ma nóg.
Za to stonoga – chodzą na czworakach,
na swych stu nogach
w ziemi zbudować chce ze sto dróg.
Na jednej nodze – podskakują na jednej nodze,
Sunie po drodze
ślimak z chałupką swoją na plecach.
Rak, jak to rak, – chodzą na czworakach do tyłu,
chodzić chce wspak.
I swoją modę wszystkim poleca.
A ja powiem wam, – podskakują obunóż w miejscu.
że dwie nogi mam!
Bo każdy ma tyle nóg,
by bez kłopotu ruszać się mógł!
Chodzić, skakać, dreptać, biegać– nieważne jak, byle się przemieszczać. Sposób nie gra roli. Z kim Ty chciałbyś poskakać? Może z tym małym zajączkiem z wierszyka?
Drepcze ścieżką mały jeżyk
Przebiera łapkami
Może chciałbyś się kolczatku
Dziś pobawić z nami
Drepczesz ty, drepczę ja
Drepczmy razem raz i dwa
Idzie drogą mały kotek
Rozgląda się wkoło
Wtem zobaczył śliczny płotek
Już mruczy wesoło
Idziesz ty, idę ja
Idźmy razem raz i dwa
Skacze w trawie mały zając
Skacze że aż miło
Dobrze, że nie skacze w piachu
Bo by się kurzyło
Skaczesz ty, skaczę ja
Skaczmy razem raz i dwa
Poranna gimnastyka
Rodzic prosi, aby dziecko/ci naśladowało/ły jego ruchy.
– staje wyprostowany
– wyciąga obie ręce do sufitu
– wyciąga obie ręce w bok
– wyciąga obie ręce przed siebie
– dotyka stóp czubkami palców dłoni
– dotyka lewą dłonią prawego ucha
– dotyka prawą dłonią lewego ucha
– dotyka lewą dłonią prawego kolana
– dotyka prawą dłonią lewego kolana
– z zamkniętymi oczami, dotyka palcem wskazującym czubka nosa.
„Jadą, jadą pojazdy drogowe”
Rodzic rozkłada w pokoju różne przedmioty (koperty, woreczki, kartki z gazet, zabawki), można przy tej zabawie włączyć muzykę, oraz dla każdego dziecka przygotować kierownicę. (np.: koło z papieru, pokrywkę od garnka). Kiedy gra muzyka dzieci naśladują różne pojazdy. Na przerwę w muzyce rodzic mówi jakim pojazdem jadą, dzieci zabierają dany ładunek i wiozą na określone miejsce.
– jedzie taksówka i wiezie… (np.: pasażera, czyli lalkę, przytulankę)
– jedzie ciężarówka, która przewozi …(np.: cegły na budowę, czyli klocki)
– jedzie furgon pocztowy i wiezie…(np.: listy, czyli koperty lub kartki)
– jedzie wywrotka i przewozi..(np.; piasek, czyli woreczki)
– jedzie pomoc drogowa – transportuje …( zepsuty samochód, czyli samochodzik)
– jedzie karetka pogotowia i wiezie..(chorego człowieka, np.: lalkę)
– jedzie śmieciarka i zabiera …(pojemniki na śmieci, czyli zgniecione gazety)
Podczas zabawy można wykorzystać wszystkie pomysły dziecka/ci. Na zakończenie dziecko/ci sprawdza/ją czy wszystkie ładunki zostały odwiezione na właściwe miejsce.