W piątkowe popołudnie proponuję wykonajcie razem z najbliższymi ZAJĄCZKA ,który może stać się ozdobą Wielkanocnego stołu
zajączek ze skarpety https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8
kolejne zadania to kodowanie na dywanie :
- Pisanka inna niż wszystkie…Do wykonania tego zadania potrzebne będą kolorowe guziki. Najlepiej żeby były jak najbardziej różnorodne…jeśli nie macie guzików, to wykorzystajcie kolorowe klocki, wytnijcie różnej wielkości koła z kolorowego papieru lub zróbcie kulki z bibuły.Potrzebny będzie jeszcze sznurek. Dziecko ze sznurka tworzy obrys pisanki, a następnie ozdabia ją dostępnymi elementami.Zadanie możemy utrudnić wprowadzając jakiś warunek np.:Wzór na pisance musi układać się symetrycznie,Nie mogą się ze sobą stykać elementy o tej samej barwie,Liczba użytych elementów musi być parzysta Oczywiście możecie wybrać zupełnie inny warunek, to już zależy od was.
- Symetryczna pisanka…Ta aktywność będzie troszkę trudniejsza. Połóżcie na stole sznurek, z jednej strony stwórzcie obrys połowy pisanki, następnie dołóżcie ozdoby (guziki, klocki, kulki z bibuły…). Poproście dziecko o dołożenie drugiej połowy pisanki, w taki sposób żeby zostało uzyskane odbicie lustrzane. Przed zaproponowaniem tej zabawy przygotujcie odpowiednią liczbę takich samych elementów.
- Odbijamy pisanki…Do wykonania tej aktywności potrzebna będzie biała kartka, pędzel i farby. Złóżcie kartkę na pół (mocno, tak żeby wyraźne było miejsce zgięcia). Rozłóżcie kartkę. Poproś dziecko żeby namalowało farbami połowę pisanki (linia zgięcia kartki wyznaczy oś symetrii). Kiedy pisanka będzie namalowana ponownie zegnijcie kartkę i mocno ją przytrzymajcie. Zróbcie to szybko, żeby nie wyschła farba na kartce. Po rozłożeniu kartki powinna się pokazać piękna pisanka. Poczekajcie jak wyschnie i ozdóbcie ją w dowolny sposób.
- Codzienne czynności dobrze zaprogramowane…Ostatnie zadanie na dziś…to „zaprogramowanie” jakiejś czynności, a właściwie stworzenie programu na bazie, którego ktoś taką czynność wykona. Wybierzcie jakąś czynność, którą często wykonujecie, taką przy której nie musicie zastanawiać się co należy zrobić. Może to być mycie zębów, wycieranie stołu, zrobienie kanapki…i teraz zastanówcie się jak powinna brzmieć instrukcja wykonania tej czynności skierowana do kogoś, kto nigdy jej nie wykonywał (komputer potrzebuje bardzo precyzyjnej instrukcji).Poproście dziecko o wydawanie kolejnych komend…a wy postępujcie ściśle zgodnie z nimi…będzie dużo śmiechu…może być też trochę bałaganu. Omówcie potem to zadania, zastanówcie się, które z komend były za mało precyzyjne i jak powinny brzmieć, żeby zostały dobrze zrozumiane.
Teraz przyszedł czas na relaks pomocne mogą być nasze wielkanocne masażyki:
Rodzice wykonują go dzieciom, następnie dzieci rodzicom.
WIELKANOCNA BABKA
Najpierw trzeba przygotować formę do pieczenia babki.- Obydwie ręce faliście przesuwają się po plecach.
Do tego potrzebujecie wody.- Lekkie, koliste ruchy jedną ręką.
Usuńcie brud miękką gąbką.- Zacisnąć dłoń w pięść, wewnętrzną powierzchnią pięści masujemy okolice szyi i pleców.
Uporczywe miejsca potrzyjcie metalowym zmywakiem.- Obydwie dłonie faliście przesuwają się po plecach.
Opłuczcie brud wodą.- Koniuszki palców przesuwają się po plecach jak pędzel.
Natłuśćcie czystą foremkę.- Przebiera po jego plecach opuszkami palców obu dłoni
Do miseczki wsypujemy mąkę- Klepie po plecach dłonią zwiniętą w miseczkę
I wbijam dwa jajka, no… może cztery, a może sześć, najlepiej dwanaście.- Przebiera po jego plecach opuszkami palców obu dłoni
Dodajemy cukier- Delikatnie szczypie
Dodajemy szczyptę soli, no… może dwie, trzy, proszek do pieczenia. – Wykonujemy koliste ruchy dłonią zaciśniętą w pięść
Ucieramy ciasto – Szybko muska po plecach opuszkami palców obu dłoni
Wsypujemy rodzynki – Uderza lekko dłońmi
Wylewamy ciasto do formy i wygładzamy łyżką.
Buch! do pieca- Gładzi plecy otwartą dłonią
Wyjmujemy i studzimy – Dmucha szyję.
Kroimy- Kroi plecy brzegiem dłoni.
I zjadamy – Głaszcze plecy.
WIOSENNY MASAŻYK
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia palcami- kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłoomi)
LIST DO BABCI
zabawa czeska, oprac. M.Bogdanowicz
Dziecko siedzi zwrócone do nas plecami, masujemy jego plecy-„wygładzamy papier listowy”
Kochana babciu.(piszemy palcem na plecach dziecka)
KROPKA. (z wyczuciem naciskamy plecy w jednym miejscu)
Piszę Ci, że (kontynuujemy pisanie)
mamy w domu kotka. (rysujemy wąsy)
KROPKA. (znów stawiamy kropkę)
Kotek chodzi, (kroczymy palcami)
kotek skacze, („skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i palcach)
kotek drapie, (delikatnie drapiemy dziecko po plecach)
kotek chrapie. (opieramy na nich głowę i udajemy chrapanie)
Składamy list (krzyżujemy ręce dziecka)
Naklejamy znaczek (dotykamy jego czoła wewnętrzną stroną dłoni)
I zanosimy na pocztę (bierzemy dziecko na ręce i spacerujemy z nim)
JoannaPlewka