Witam Was serdecznie kochane Motylki.
Dzisiaj zdobędziecie dużo nowych wiadomości nt. Polski i odświeżycie te które już macie.
- Na początku zapraszam was do zabawy dźwiękonaśladowczej, a w zasadzie do gry planszowej ze zwierzętami. Instrukcja gry jest na obrazkach, ale ja mam pomysł, jak ją uatrakcyjnić 😉 możesz tak zrobić, ale nie musisz. Moja propozycja jest taka: jak staniesz na obrazek ze zwierzęciem, które mieszka w Polsce możesz rzucić jeszcze raz kostką , Co Ty na to? A dla dzieci które lubią odejmować mam propozycję, aby rzucały dwoma kostkami. Wynik odejmowania wskaże o ile pól możesz się ruszyć np. wyrzucisz 6 i 4 wiec od 6 musisz odjąć 4 i zostanie ci……? Brawo 2!! Wtedy przesuwasz się o dwa pola. Jeżeli wyrzucisz 5 i 1 to o ile pól się przesuwasz? Super o 4!! Pamiętaj, że możesz pomagać sobie liczyć na palcach
2.Przypomnieliście sobie jakie zwierzęta żyją w Polsce, wiecie jakie są nasze symbole narodowe i znacie legendę o Lechu, Czechu i Rusie. Dzisiaj kolejna porcja wiadomości o naszym kraju, a dokładnie o tym jak on wygląda, czyli o krajobrazie. Jak nazwa podpowiada czyli o obrazie przedstawiającym nasz kraj 😉
Krajobraz Polski jest bardzo zróżnicowany. Pamiętacie jak Pyza wędrowała z gór do morza? Mijała różne krainy i różne miasta. Na mapie te różne krainy zaznaczone są różnymi kolorami. Popatrzcie na zdjęcie mapy. Jakie kolory widzicie? To nie przypadek, że mapa jest wielobarwna. Każdy kolor coś oznacza. Zielony – niziny (obrazek nr 2), żółty – wyżyny (obrazek nr 3), czerwony – góry (obrazek nr 4), niebieski – wody tj. morze Bałtyckie (wielka niebieska plama na górze mapy – obrazek nr 5), rzeki w tym najdłuższa rzeka Wisła (niebieskie szlaczki „wstążeczki” – obrazek nr 6), jeziora (niebieskie plamki – obrazek nr 7).
Na mapie znajdują się jeszcze różnej wielkości kropki, plamki – to są miasta, wioski, wsie. Im większa plamka tym większe miasto. Na obrazkach od nr 8 do 15 są zdjęcia większych miast Polski. Jeżeli masz w domu mapę lub atlas poproś rodziców, aby pomogli Ci je znaleźć.
Każda miejscowość sąsiaduje z inną miejscowością. Łuków sąsiaduje m.in. z Gołaszynem i z Łazami. Polska też ma swoich sąsiadów. Obrazek nr 16 przedstawia Państwa z którymi mamy wspólną granicę czyli taki niby płot. Ciebie od Twoich sąsiadów dzieli ściana lub ogrodzenie, a Państwa dzieli granica. Obrazek nr 17 przedstawia naszych dalszych sąsiadów z którymi nie mamy wspólnej granicy. Jeżeli chcesz poznać ich nazwy poproś o pomoc rodziców. Mam nadzieję, że coś zapamiętałaś/eś nt. krajobrazu Polski ponieważ te informacje będą potrzebny do jutrzejszego zadania. Jakiego? To na razie tajemnica 😉
- Jednym z symboli narodowych jest hymn. Prawdziwy Polak musi znać hymn Polski. Ty oczywiście znasz i myślę, że zaraz zaśpiewasz. Przypominam o odpowiedniej postawie podczas wykonywania hymnu czyli postawie stojącej na baczność. Gotowa/y? To zaczynaj!
Pierwsza zwrotka „ze ściągawką” wersja dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
Cały hymn „bez ściągawki” wersja dla dzieci
Cały hymn wersja dla dorosłych
https://www.youtube.com/watch?v=uOEU0mLkBnU
(Wersja dla dzieci i dla dorosłych różni się tonacją, dzieciom jest łatwiej śpiewać w niższej tonacji)
Czy wiesz jaki tytuł ma nasz hymn Polski? A wiesz jak powstał? Na te pytania odpowiedź znajdziesz na obrazku nr 14. A na obrazku nr 15 znajduje się zdjęcie rękopisu hymnu. Co to jest rękopis? Jest to kartka na której autor napisał własnoręcznie tekst, nie na maszynie i nie na komputerze, bo w tamtych czasach nie było takich urządzeń.
- Godzina 10.00 zabawy z panią Sylwią na Froebel.pl
Zabawy z Misiowa Mamą:
Mały Miś przygotował flagę, a Wy kochane dzieciaki? Dzisiaj kolejne zabawy, gotowi?
- Posłuchajcie legendy i odpowiedzcie na pytania:
Dawno, dawno temu żyli trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Było im dobrze razem, ale pewnego dnia postanowili znaleźć nowe miejsca i tam wybudować domki. Zabrali swoje rodziny i wyruszyli w drogę. Postanowili się rozdzielić, aby żyć dalej jako sąsiedzi. Rus znalazł miejsce, gdzie było dużo gór i lasów. Spodobało mu się i tam został. Czecha zachwyciła szeroka rzeka – tam postanowił tam zamieszkać.
A Lech? – zapytacie. Cóż, on rozglądał się, bo chciał znaleźć wyjątkowe miejsce. Nagle zobaczył pięknego orła, który siedział w gnieździe na wysokim dębie. – Tu zostaniemy! – powiedział Lech. – Miejsce, gdzie mieszka taki ptak, musi być wspaniałe! Nam też będzie tu dobrze. Naszym godłem zostanie biały orzeł na czerwonym tle. I tak się stało, a kraj Lecha został nazwany Polską.
O czym opowiada legenda?
Czego szukali trzej bracia?
W legendzie była mowa o naszym godle państwowym – czy wiesz jak wygląda godło Polski?
- Zabawa „Orzeł”
Jesteś orłem :-)Poruszaj się po pokoju naśladując tego pięknego ptaka. Mamusia/tatuś będzie klaskać w dłonie, a ty naśladuj lot orła zgodnie z wyklaskiwanym rytmem: szybko lub wolno. Kiedy mamusia klaska wolno orzeł lata nisko (pochyl się), kiedy klaszcze szybko orzeł lata wysoko (biegaj na palcach). - Mamusia/tatuś pobawi się z Tobą w zabawę, którą znały jeszcze Wasze prababcie: „Sroczka”Zapytaj rodziców o ich ulubione zabawy z dzieciństwa 😉
Sroczka kaszkę warzyła (mieszamy w rączce dziecka palcem jak w miseczce),
Dzieci swoje karmiła,
Temu dała na łyżeczce (dotykamy pierwszego paluszka dziecka, można go także złapać lub delikatnie zagiąć),
Temu dała na miseczce (drugi paluszek),
Temu dała na spodeczku (trzeci paluszek),
Temu dała w garnuszeczku (czwarty paluszek),
A dla tego nic nie miała (piaty paluszek).
Frrrr! Po więcej poleciała (naśladujemy rękami ruch skrzydeł ptaka).
Anna Sankowska