Drogie Dzieci, Drodzy Rodzice .Oto propozycja na kolejny dzień pracy
„Moje książki” –słuchanie wiersza czytanego przez rodzica
Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce,
Myję ręce i oglądam
kartkę po karteczce
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte
a więc ją do ręki bierz
Rozmowa kierowana pytaniami:
-Gdzie stoją książki dziewczynki?
-Co robi dziewczynka przed oglądaniem książek?
-Kto jej czyta książki?
-O czym opowiadają książki?
Rozmowa z dzieckiem na temat miejsca jakim jest biblioteka
,,Co to jest biblioteka” – Rodzic czyta dziecku fragment wiersza, który pomoże w wytłumaczeniu dziecku, czym jest biblioteka.
„Biblioteka” Olga Adamowicz (fragment)
Biblioteka to taka instytucja kultury,
która gromadzi zbiory biblioteczne – różne książki, dziecięce lektury.
Lecz nie tylko są tam książki ze szkolnej półeczki
są czasopisma, gazety, dziecięce bajeczki…
„Układamy książki na półce” – posługiwanie się pojęciami największy, najmniejszy. Potrzebne będą: długa linia z taśmy malarskiej na podłodze.
Rodzic rysuje długą linię na podłodze – półki na książki. Dziecko i rodzic to zaczarowane książki, które biegają po pokoju. Na sygnał rodzica książki ustawiają się na półce według instrukcji: od największej do najmniejszej; od najmniejszej do największej.
„Książki na półce” – zabawa dydaktyczna. Potrzebne będą: kilka książek, kilka półek na książki (mogą być wyklejone na podłodze za pomocą taśmy malarskiej), pudełko z klockami. Rodzic prosi: Połóż na półce 2 książki. Dołóż jeszcze 1. Ile jest książek na półce? Dziecko przelicza książki.
Rodzic prosi: Weź z pudełka tyle kloców, ile książek jest na półce. Rodzic powtarza taki schemat tyle razy, ile naszykował półek.Za każdym razem dziecko dokonuje przeliczeń.
Dla chętnych:
Bajka „Pomysłowy wnuczek – biblioteka”, dostępna w linku:https://www.youtube.com/watch?v=6D08tHNz2Ms
Hanna Tomszewska