Zanim zaczniesz czytać książkę,
najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,
patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,
czy jest tam rysunek samochodu?
Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,
to właśnie jest… (okładka)
1.Rozmowa na temat procesu powstawania książki – zwrócenie uwagi na osoby biorące udział w tym procesie; poznanie nazw niektórych zawodów związanych z wydawaniem książek- autor, redaktor, grafik, drukarz. itd Tak wygląda księgarnia– zabawa tematyczna; dz. w kąciku książki urządzają księgarnię, wcielają się w role księgarza – sprzedającego książki;; Dziecko, które jest klientem, prosi sprzedawcę o książkę (lub kilka książek) – może zażyczyć sobie konkretną książkę lub poprosić sprzedawcę o możliwość dokonania samodzielnego wyboru. Sprzedawca podaje cenę . ceną będzie uderzanie dłonią w dłoń R. i liczenie. Tak wygląda biblioteka– zabawa tematyczna; dz. w wyznaczonym miejscu urządzają mini- biblioteczkę, wcielają się w role bibliotekarza i wypożyczającego książkę; R. z dzieckiem zamienia się rolami.
2.„Solne obrazki”- sól kuchenną wsypujemy do kilku kubeczków i energicznie
mieszamy kawałkiem kolorowej kredy. Powstały pył zabarwia sól. Teraz można zacząć tworzyć obrazki. Dzieci posypują nasmarowaną klejem kartkę kolorowym pyłem. Zabawę będziemy urozmaicać np. posypywać kontury narysowane grubym flamastrem. Może to być owoc, zwierzę itp. Jak się Wam podoba wasza okładka?
Na dobranoc proponuję przeczytanie baśni ….lub jej wymyślenie… Dawno, dawno temu, za górami, za lasami…
Barbara Borowska