„Skacząca sól” –
budzenie zainteresowania tematem ,,Jak powstaje dźwięk?”; słuchanie
i rozpoznawanie odległości dźwięków, używanie pojęć ,,bliżej, dalej”; słuchanie
i różnicowanie dźwięków w rejestrach (niski – średni – wysoki) skali instrumentu
muzycznego.
Pomoce: folia plastikowa , aluminiowa, gumka recepturka, mała
plastikowa miska, garnek, drewniana łyżka, sól gruboziarnista lub ziarnka ryżu;
Wykonanie doświadczenia: folię rozciągamy na misce
i przymocowujemy gumką. Na naciągniętej folii kładziemy ziarnka soli lub ryżu. Garnek umieszczamy w pobliżu miski i drewnianą łyżką mocno uderzamy w ściankę garnka (ziarna podskakują do góry).
Wniosek: pod wpływem uderzenia powietrze wibruje, tworzą się fale
dźwiękowe i słychać dźwięk. Fale dźwiękowe natrafiają na miskę i wprawiają folię w wibracje. Drgania powodują ruch ziaren i zaczynają one wirować w powietrzu.
„Gdzie mieszkasz?” – utrwalenie własnego adresu zamieszkania. Dzieci kucają w domkach (hula–hoop).lub kołach zrobionych np. z taśmy, sznurka. R. włącza dowolną muzykę i wypowiada polecenia: Na spacer idą dzieci, które mieszkają w… (R. podaje nazwę miejscowości lub ulicy). Dzieci, które mieszkają w tej miejscowości lub przy tej ulicy, wychodzą z domków i poruszają się w rytm muzyki. Kiedy muzyka cichnie wracają do domków . Muzykę powtarzamy kilka razy – do utrwalenia adresu dziecka. Możemy mówić różne miejscowości, różne ulice.
Śpiewające Brzdące – Lisek Łakomczuszek – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=ct_4if6byN4 – zabawa z wykorzystaniem grzechotki lub innego instrumentu
Śpiewające Brzdące – Żabie kroki – Piosenki dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg – zabawa dowolna przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=gnyBnWtSV3Y&list=PLmDekxAV2uZDblNd0mX3vmGYe2Btynh8E??? https://www.youtube.com/watch?v=3cRdkFblZT4 //–posłuchajcie i popatrzcie, może ktoś Was nauczy tak grać i tańczyć. Pamiętajcie muzyka jest wszędzie!
Barbara Borowska