Witajcie Krasnoludki!
To ostatni dzień zdalnego nauczania. Już w poniedziałek spotykamy się w przedszkolu
Przedstawiam propozycję zajęć na dzisiaj:
- Ćwiczenia wizualizacyjne Spotkanie z kosmitami.
Rodzic opowiada dziecku, a ono słucha z zamkniętymi oczami).
Wyobraź sobie, że wybierasz się na planetę Eps w gwiazdozbiorze Oriona. Pojazd kosmiczny jest już przygotowany. Wsiadasz do niego i… rakieta startuje. Siła grawitacji wtłacza cię w fotel, ale po chwili możesz już swobodnie oddychać. Wstajesz z fotela i podziwiasz, widzianą przez okrągłe otwory, błękitną planetę – naszą Ziemię, która robi się coraz mniejsza i mniejsza, 143 aż znika ci zupełnie z oczu. Za to ty robisz się coraz lżejszy i zaczynasz unosić się w powietrzu. Możesz nawet robić fikołki. Świat wokół wygląda jak zaczarowany: miliony błyszczących gwiazd! Ale oto zbliża się kres podróży. Siadasz w fotelu, już niestraszna ci grawitacja. Oto nowa planeta i jej mieszkańcy. Wyglądają dziwnie znajomo – tylko ten niebieski odcień skóry.
Rozmowa na temat kosmosu.
- Oglądanie zdjęć przedstawiających teleskopy kosmiczne. Wyjaśnianie ich zastosowania.
Zdjęcia przedstawiające teleskopy kosmiczne (linki poniżej)
Tak obserwowano kosmos kiedyś:
https://www.tuwroclaw.com/pliki/duze_zdjecia/muzyka/lunety_duze.jpg
A tak obserwujemy dziś:
https://astronet.pl/wp-content/uploads/2018/04/HST_in_orbit_620x400.jpg
- Wypowiadanie się na temat życia w kosmosie.
− Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?
− Czy muszą być podobne do nas?
— Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie?
- Pokaz zdjęć przedstawiających wybrane gwiazdozbiory.
Wyjaśnianie dzieciom, że na niebie gwiazdy tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy. Zaprezentowanie dzieciom wybranych gwiazdozbiorów, np.: Wielki Wóz, Mały Wóz, Panna, Bliźnięta, Lew. Zdjęcia gwiazdozbiorów.
- Poproście rodziców o duży arkusz papieru. Narysujcie na nim wiele gwiazdek oddalonych od siebie w różnych odległościach. Następnie połącznie ze sobą liniami kilka gwiazd i spróbujcie zastanowić się czy powstały kształt coś Wam przypomina? Jaką nazwę można nadać powstałym kształtom?
- Ćwiczenia sprawnościowe Zabawy kosmonautów(podkreślanie znaczenia sprawności fizycznej kosmonautów przygotowujących się do lotów w przestrzeń kosmiczną). Dzieci maszerują po pokoju przy dźwiękach muzyki marszowej. Podczas kolejnych przerw w muzyce wykonują polecenia Rodzica, np.:
− Stań na jednej nodze.
− Leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze.
− Podskakuj obunóż w miejscu.
− Przeskakuj z nogi na nogę.
− Naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana.
− Przełóż rękę pod kolanem i złap się za nos.
− Przejdź po odwróconej ławeczce.
− Przeczołgaj się pod ławeczką.
- Zabawa „Porządkowanie”
Na arkuszu papieru narysujcie kilkanaście kolorowych gwiazdek w różnym kolorze i wielkości (małe, duże): żółte, niebieskie, zielone, czerwone i białe. Następnie zadaniem dzieci jest segregowanie i przeliczanie gwiazdek ze względu na jedną cechę: wielkość/ kolor.
Rodzic mówi polecenia:
– policz ile jest dużych gwiazdek;
– policz ile jest małych gwiazdek;
– których gwiazdek jest więcej? A może jest ich tyle samo?
– policz wszystkie czerwone gwiazdki,
– policz wszystkie duże czerwone gwiazdki;
– policz wszystkie małe zielone gwiazdki itp.
- A na koniec zachęcam do wykonania rakiety kosmicznej:
Miłej pracy!