Ćwiczenia gimnastyczne –– metoda zabawowa i zadaniowa z elementami ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne.
− „Szukaj koloru zielonego…” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach, na hasło: Szukaj koloru zielonego, czerwonego itd. ! – dzieci dotykają wywołanego koloru .
W parach witają się: ręce, łokcie, kolana, barki, plecy, pięty itp.
− „Ukłon japoński” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci siedzą w siadzie klęcznym naprzeciwko rodzica w parach na odległość wyciągniętych ramion.
Kłaniają się sobie na zmianę raz jedno, raz drugie dziecko.
− „Lusterko” – zabawa naśladowcza.
Dzieci stoją naprzeciwko rodziców. Jedno wykonuje jakiś ruch, a współćwiczący naśladuje go.
Po wykonaniu kilku ruchów dzieci i rodzice zamieniają się rolami.
− „Mosty” – zabawa z czworakowaniem.
Dziecko robi mostek – klęk podparty. Rodzic przechodzi na czworakach pod mostkiem. Dzieci i rodzice ćwiczą na zmianę.
− „Kto silniejszy” – ćwiczenie mięśni brzucha.
Dzieci siedzą w siadzie prostym rozkrocznym, jedna stopa znajduje się między kolanami współćwiczącego, trzymają się za ręce. Raz dziecko, a raz rodzic kładzie się na plecach, przeciągając
partnera. R. zwraca uwagę, aby dzieci trzymały głowy wysoko.
− „Dmuchawce” – ćwiczenie oddechowe.
Dzieci i rodzice leżą naprzeciwko siebie i dmuchają na kulki z waty.
− „Drabina” – ćwiczenie równoważne.
Dziecko kładzie się na plecach z szeroko rozstawionymi nogami. Rodzic przechodzi między nogami współćwiczącego jak po drabinie, następnie zmiana.
− „Budzę cię” – ćwiczenie relaksacyjne.
Dzieci leżą na plecach w pozycji korekcyjnej – ręce pod głową, nogi ugięte w kolanach, stopy razem, oczy zamknięte. R. mówi miłe słowa do dziecka cichym głosem, następnie zamiana.
− Dzieci i rodzice maszerują po obwodzie koła i wyklaskują rytm.
Zabawy ruchowe w ogrodzie ( dla dzieci które mają swoje podwórko).
„Polowanie na potwora” – zabawa ruchowa w ogrodzie.
Dzieci idą za R. i na jego hasła wykonują odpowiednie czynności:
– Po wysokiej trawie! – podnoszą wysoko kolana,
– Przedzieramy się przez gęste zarośla! – naśladują ruchy odgarniania gałęzi,
– Przepływamy przez rzekę! – naśladują ruchy pływackie,
– Po gęstym błocie! – nogi grzęzną w błocie, dzieci unoszą je z trudem,
– Pod górę! – naśladują ruchy wspinania się.
Na hasło: Potwór, ratujmy się! – wszyscy uciekają na miejsce startu
Dorota Jońska