„Stempelki” – przygotuj kilka gąbek, np. kuchennych (zmywaków), farby plakatowe i arkusze papieru. Na każdej gąbce narysuj prosty kształt – figurę geometryczną, serce, gwiazdkę, kwiatek itp. – i wytnij tak, aby powstał stempel. Zachęć dziecko do maczania stempli w kolorowych farbach i odciskania na arkuszu papieru. Możesz poprosić o przygotowanie dowolnej pracy, a także o stemplowanie kształtów w określonych kolorach i kolejności (rytmy). Możesz także narysować na arkuszu papieru kilka pętli i przy każdej narysować symbole stempli, które dziecko ma odcisnąć w środku, np. wszystkie kształty w jednym kolorze, jeden kształtów rożnych kolorach, podana liczba kształtów w różnych kolorach, podana liczba kształtów w podanych kolorach). Zabawa kształtuje sprawność rąk, wyobraźnię, a w wersji z rytmami i pętlami – także umiejętność logicznego myślenia.
„Kolaż” – przygotuj kilka gazetek reklamowych, nożyczki, klej i arkusz papieru. Poproś dziecko, aby przygotowało kolaż z elementów wyciętych z gazetek, np. „Moje wakacyjne plany”, „Wymarzony Dzień Dziecka”, „Podróż dookoła świata” itp. Starszym dzieciom możesz napisać na arkuszu wybrane, rozpoznawane przez nie litery, i poprosić, aby wycięły i nakleiły obok liter obrazki przedmiotów, których nazwy zaczynają się daną głoską (lub mają tę głoskę w dowolnym miejscu w swojej nazwie). Zabawa rozwija sprawność rąk, wyobraźnię, a w wersji z wyszukiwaniem przedmiotów z podaną głoską w nazwie – kształtuje umiejętność analizy głoskowej i przygotowuje dzieci do nauki czytania.
„Odciskanki” – podczas spaceru zachęć dziecko do znalezienia kilku liści o różnych kształtach. Po powrocie do domu przygotuj arkusze papieru i kredki świecowe. Poproś dziecko, aby ułożyło liść na stole, przykryło go kartką, ułożyło na kartce kredkę bez osłonki (równolegle – kredka powinna leżeć na kartce) i przeciągnęło nią, dociskając w miejscu liścia. Na kartce powinien się pojawić odciśnięty kształt liścia. Zachęć do odciskania różnych liści za pomocą kredek w różnych kolorach. Wspólnie poszukajcie innych przedmiotów, które można w ten sposób odcisnąć. Zabawa rozwija wyobraźnię, jest zachętą do samodzielnego eksperymentowania.
„Pyszne ćwiczenia” – przygotuj miód, dżem, czekoladę lub inne produkty do smarowania, które lubi i może jeść dziecko. Poproś, aby zamknęło oczy i posmaruj wybranym produktem jego usta. Poproś, aby dziecko rozpoznało, co to za produkt, a następnie dokładnie zlizało go z ust. Zabawę możesz powtórzyć kilka razy. Możesz wykorzystać zmiksowane owoce i zapoznać dziecko z nowymi smakami. Zabawa usprawnia mięśnie języka, dzięki czemu jest dobrym ćwiczeniem logopedycznym.
Karty pracy do pobrania:
tęczowy jenorożec – kolorowanka
Dorota Jońska