1. Aktywna zabawa z Pipi na dobry początek dnia https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
2. Jak się czujecie, kiedy np.: boicie się wielkiego psa, bawicie się z koleżankami/ kolegami w przedszkolu, stłukliście kolano, zgubiliście ulubioną zabawkę, przytula was mama. Dziś spróbujemy poradzić sobie ze strachem, rozpoznawać i określać emocje. Przeczytajmy wiersz:
Przytul stracha
Małgorzata Strzałkowska
Strach ma strasznie wielkie oczy,
strasznym wzrokiem wokół toczy…
Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,
w śmieszny pyszczek zmienia paszczę.
Coś dziwnego z nim się dzieje –
łagodnieje i maleje,
mruży swoje kocie oczy
i w ogóle jest uroczy!
Strach ma strasznie wielkie oczy,
strasznym wzrokiem wokół toczy,
lecz ty dłużej się nie wahaj
i po prostu przytul stracha!
Co to jest strach? Porozmawiajcie z rodzicami na temat wiersza i na temat strachu. Zastanówcie się: Co to jest strach? Kiedy strach się pojawia? Jak wygląda? Czy w ogóle ma wygląd? Co czujesz, gdy pojawia się strach? Czego się boisz? Co robisz, gdy pojawia się strach? A co możesz teraz zrobić?
Mój strach. Gdy jesteście czymś zaniepokojeni lub odczuwacie strach możecie narysować na kartce to uczucie, zmiąć kartkę i wyrzucić ją do kosza. Spróbujcie tak właśnie się pobawić. Przygotujcie kilka kartek lub stare gazety. Przelejcie na papier negatywne emocje, a następnie wyrzućcie je do kosza lub jakiegoś pudełka. Przy okazji jest to również dobre ćwiczenie na celność. Możecie też porwać papier ze „strachem” na małe kawałki.
Radzę sobie ze strachem. Jeśli pojawi się strach i nie będziecie wiedzieć co zrobić, to możecie powiedzieć rymowankę, która sprawi, że strach całkiem zniknie lub zamieni się w wesołego potworka:
Strachu, strachu, rozchmurz się!
Strachu, strachu, przytul się!
Czarno, ciemno znika już…
Słońce, jasno jest tuż, tuż!
Po wyrecytowaniu rymowanki możecie robić śmieszne figury, śmieszne miny, przytulać się i tańczyć – wyrażać na różne sposoby radość z pokonania strachu. Powtarzajcie rymowankę tak długo, aż nauczycie się jej na pamięć.
3. Posłuchajcie bajki jak chłopiec i jego miś zmierzyli się ze strachem. Teatr im. Księżniczki z Bajki „Strach”: https://www.youtube.com/watch?v=mZvtmHjuobc
4. „Stonoga” – postarajcie się stworzyć grę planszową, która może być świetną zabawą rodzinną. Potrzebne będą: brystol, mazak, obrazki przedstawiające emocje, kostka do gry, pionki, guma mocująca; Narysujcie na brystolu kształt dużej stonogi. Przy jej głowie będzie napis START, przy odwłoku napis META. Podzielcie kształt stonogi na pola planszy tak duże, by zmieściły się na nich pionki. Narysujcie na niektórych polach minki wyrażających emocje (lub naklejcie obrazki). Po zakończeniu pracy spróbujcie opowiedzieć, na czym może polegać ta gra. Wspólnie z rodzicami stwórzcie zasady gry. Miłej zabawy.
5. Praca z KP4.22b – kolorowanie ilustracji według kodu, określanie przyczyn zdenerwowania. • Praca z KP4.23a – kreślenie drogi w labiryncie, pisanie wyrazów po śladzie.
Edyta Czerska