1. Dziś „poruszamy się jak…” – ruchowa zabawa dramowa. Spróbujcie chodzić jak ludzie zmęczeni, jak ludzie smutni, jak ludzie weseli itp. Proponuję również zabawę z poduszkami
2. Czarna jama – wysłuchajcie utwór i zastanówcie się, kto jest bohaterem utworu – chłopiec czy dziewczynka? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest „lęk”? Czym jest „czarna jama” z wiersza? Czy to dobrze, czy źle się bać? Jakie są sposoby poradzenia sobie z lękiem przed nieznanym? Czym jest „czarna jama” z opowiadania? Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?
Czarna jama
Joanna Papuzińska
Nie wie tata ani mama,
że jest w domu czarna jama…
Czarna, czarna, czarna dziura
bardzo straszna i ponura.
Gdy w pokoju jestem sam
lub gdy w nocy się obudzę,
to się boję spojrzeć tam.
Tam jest chyba mokro, ślisko,
jakby przeszło ślimaczysko…
Musi żyć tam wstrętne zwierzę,
co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona,
wilczym zębem obrębiona,
coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie
i ta gęba się zatrzaśnie… Ła!
Ojej, tato, ojej, mamo,
uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj, mamo, drzwi,
bo jest bardzo straszno mi.
A w dodatku w tamtej jamie
coś tak jakby mruga na mnie,
że mam przyjść…
Może tkwi tam mała bieda,
która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować?
Może leżą skarby skrzacie?
Więc podczołgam się jak kot.
Ja – odważny, ja – zuchwalec
wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło,
ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały.
Wlazłem cały! No i już.
Jaki tu mięciutki kurz.
Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora,
nie za duża, lecz dość spora.
Latareczkę małą mam.
Nie ma w domu żadnych jam!
3. „Co widzisz w ciemności?” – Schowajcie głowy pod kocem lub chustą, czy jest ciemno? (W zabawie uczestniczą dzieci, które tego chcą) Po zabawie podzielcie się wrażeniami na temat tego, co widzieliście w ciemności.
5. „Budujemy czarną jamę” – przestrzenna praca plastyczna. Waszym zadaniem jest wykonanie „czarnej jamy”, w której następnie schowacie swoje lęki i obawy. Jama powinna być wykonana z gazet i mieć przestrzenną formę. Musi być na tyle duża, żeby pomieściła przynajmniej jedną osobę. Potrzebna będzie duża liczba gazet, taśma klejącą przezroczysta i papierowa, nożyczki, klej. Dobrze byłoby zbudować jamę na jakiejś konstrukcji, np. na krześle, budowli z klocków. Po skończonej pracy dzieci wejdźcie do „czarnej jamy” i symbolicznie zostawcie w niej swoje lęki.
6. Praca z KP4.28a – kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie wyrazów określających emocje.