1. Przygotuj wygodny strój, poproś mamę, tatę, siostrę lub brata do wspólnej zabawy.
– „Podaj woreczek” – zabawa w parach tyłem do siebie, dotykając się plecami, pośladkami i nogami. Nogi w lekkim rozkroku, stopy mocno przylegają do podłogi. Przekazujcie sobie woreczek, wykonując skręt tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę. Starajcie się nie odrywać stóp od podłoża oraz nie odsuwać się od siebie.
– „Miesiące w roku” – wysuwajcie jedną nogę do przodu z podskokiem, następnie zamieniajcie nogi. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę wymawiajcie kolejno nazwy miesięcy.
– „Rulony” – potrzebna ci będzie strona z gazety lub duża chusta. Połóż się na brzuchu, dłonie trzymaj na gazetach/chustach. Na hasło: „Zwijamy rulony” podnieś ramiona, łokcie i dłonie i staraj się zwinąć gazetę/chustę w rulon.
– „Sufit – podłoga” – maszerujcie po w rytm dźwięków wystukiwanych przez np. mamę na bębenku (może to być dowolny instrument perkusyjny posiadany w domu.) Podnoście wysoko kolana. Na hasło: „Sufit” stań na palcach i podnoś ręce. Na hasło „Podłoga” połóż się na brzuchu.
2. „Najlepszy instrument” – Wysłuchajcie wiersz. Zwróćcie szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym pisze autor.
„Najlepszy instrument”
Wojciech Próchniewicz
Jest taki instrument na świecie,
Dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
Najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
On ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
Słucha się w zimie i w lecie,
W upał i gdy deszcz leje,
On wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
I zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
Na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
Twój wierny, dźwięczny przyjaciel
Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem? Czy każdy z nas ma taki instrument? W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać? Czym się różni od tradycyjnych instrumentów? W czym jest podobny?
3. „Grająca woda” – zabawa badawcza https://www.youtube.com/watch?v=a4cFdnOadas
3. Wizyta w Szkole Muzycznej – poznajemy instrumenty. https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w
4. Jak odkryć rytmy w domu – https://www.youtube.com/watch?v=43bNGvf1J_k
3. „H jak harfa” – prezentacja litery w wyrazie. Prezentacja litery h, H w karcie pracy nr 4, następnie prezentacja wyrazu z podziałem na sylaby. Wyklaszcz słowa zgodnie z modelem sylabowym: har-fa, jednocześnie wskazuj kolejne pola na planszy. Policz sylaby w wyrazie. Zaproponuj inny gest, który pozwoli łatwo pokazać podział na sylaby, np. tupanie, dotykanie podłogi palcem. Wskaż na planszy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i wyklaszcz słowa zgodnie z analizą głoskową tak jak wcześniej z sylabową, przelicz głoski. Napisz litery palcem na dywanie i w powietrzu. Zwróć uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. Ułóż z liny kształt litery h i spaceruj stopa za stopą po linie.
4. Praca z KP4.16a – identyfikowanie i zakreślanie liter H, h, rysowanie pętli wokół obrazków. • Praca z KP4.16b – pisanie liter H, h po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową
Edyta Czerska