1. Zabawa ruchowa „Na ziemi zostaje”
2. „Wieki skarb” Barbara Stefania Kossuth
Mam przyjaciela – wielki skarb,
największą radość w świecie.
Któż to? Aha, nie powiem, nie…
Z łatwością odgadniecie.
Chciałbym z nim przebyć cały dzień,
lecz mi nie daje niania.
– Ej, Jurku, chodź, na spacer czas,
dość tego już czytania.
Tak, książka to przyjaciel mój –
przyjaciel prawie żywy.
On opowiada cudów moc,
o świecie prawi dziwy.
O górach, morzach niesie wieść,
o naszej własnej ziemi,
wypowie wiersz lub cudną baśń –
czym? – Literkami swymi.
Więc cieszę się, że książkę mam.
Och, czytać pragnę wiele!
Nie niszczę ich, bo książki me –
najlepsi przyjaciele.
Czego – zdaniem autorki – można dowiedzieć się z książek. Jakie inne informacje możecie znaleźć w swoich ulubionych książkach? Co oznacza sformułowanie „książka moim przyjacielem”? Czy autorka miała na myśli takiego przyjaciela, z którym można się bawić, biegać, wyjeżdżać?
3. „Głuchy telefon” – Ćwiczymy pamięć przekazując szeptem na ucho wers po wersie całego wiersza. Jako podsumowanie spróbujcie powiedzieć cały wiersz (lub jego wybraną część), stojąc i delikatnie wytupując rytm.
4. Przygotujcie cztery stoiska z książkami, na każdym z nich jeden rodzaj książek, np. kolorowanki, albumy, książki z obrazkami i komiksy. Do zabawy zaproś wszystkich domowników. Ktoś musi być księgarzem a ktoś kupującym. Ważne, by książki z jednego stoiska miały charakterystyczne cechy wspólne. Każdy rodzaj książek ma inną cenę, np. 5 zł, 7 zł, 10 zł, 20 zł. Zróbcie swoje banknoty. Nie można zmieniać cen książek podczas transakcji. Po zakupach opowiedz, co sprawiło ci największą trudność, a co było przyjemne podczas tej zabawy.
5. Praca z KP4.7a – przeliczanie książek, uzupełnianie zbiorów, zapisywanie i rozwiązywanie działań. Praca z KP4.7b – rysowanie wzorów po śladzie i samodzielnie, odczytywanie rebusów, umieszczanie nalepek. Praca z KP4.8a – przeliczanie i rysowanie monet i banknotów. Praca z KP4.9b – kreślenie drogi w labiryncie, przeliczanie książek, porównywanie liczb.
Edyta Czerska