Gry i zabawy dla młodszych Przedszkolaków
- Dzieci naśladują ruchem i głosem poznane dotychczas zwierzęta. Poszukują w dostępnych w domu albumach, gazetach, książkach ilustracji zwierząt poznanych na zajęciach.
- Dzieci trzymają chustkę (apaszkę lub chusteczkę higieniczną) za brzegi. Na hasło:
– mały wiatr – lekko potrząsają chustą
– duży wiatr – mocno potrząsają chustą
– pada deszcz – unoszą chustę bardzo wysoko, poszczają ją i wchodzą pod nią, jak pod parasol.
- Rozwiązywanie zagadki o garnku.
Zupę, gulasz czy marchewkę-
To w nim właśnie się gotuje.
Ognia wcale się nie boi.
Na kuchence wtedy stoi. (garnek)
- Wycinanie z gazet dowolnych zdjęć, rysunków – ćwiczenie umiejętności wycinania nożyczkami.
- Rodzic rysuje na kartce A4 garnek, który dzieci wyklejają kawałkami plasteliny, bibuły lub kolorowego papieru. Po zakończeniu sprzątają samodzielnie miejsce pracy, oglądają swoje garnki i myją ręce.
- Zabawy na podwórku domowym: obserwacje chmur na niebie – jaki mają kolor, kształt, jaką wielkość, czy się poruszają, czy stoją w miejscu.
- Rodzic czyta wiersz B. Szelągowskiej ,,Zabawa z wiosną”. Dzieci w dowolny sposób ilustrują ruchem jego treść, naśladując czynności wykonywane przez wiosnę.
Stąpa wiosna po łące.
Idzie cicho i słucha.
Tyle dźwięków cudownych
Wpada wiośnie do ucha!
„ Ka, ka, ko, ko, ki, ke, ke!
Chyba też się pobawię.
Aka, aku, aki, ka
I pobiegam po trawie”
Wiosna goni motylka.
Wiosna bawi się z osą.
Zdjęła swoje buciki,
Bo pobiegać chce boso.
„ oko, oka, oke, ke!
Ale tu jest przyjemnie.
Ika, ika, ike, ke.
Bawcie się już beze mnie!”
I pobiegła do lasu!
I pobiegła radosna,
Nasion garść wysypując.
Taka właśnie jest wiosna!
- Zagadki dotyczące marcowej pogody:
Gdy jest ciemna, to już wiesz,
Że lada moment spadnie z niej deszcz. (chmura)
Widzisz je za dnia na pogodnym niebie,
Za to w dzień pochmurny chmurka chowa je za siebie. (słońce)
Mówimy, że coś jest białe jak …(śnieg)
Spada z chmury na ziemię – kapu – kap.
Gdy tak się dzieje, parasolkę złap! (deszcz)
Gdy niebo się chmurzy, a czasem w czasie burzy
Pojawia się nagle jasny znak na niebie
– musisz wtedy uważać na mnie i na siebie! (piorun)
Szumi wokół nas ,
Nawet tam , gdzie las,
Szszszsz… (wiatr)
- Dzieci próbują naśladować odgłosy przyrody, korzystając z dostępnych materiałów. I tak, gniotąc papier albo trąc dłońmi o siebie, naśladują szum wiatru; dmuchając w otwór butelki i improwizując melodycznie gwizd wiatru, stukając palcami w papier – krople deszczu.