Wielkanoc

Wielkanoc

Koszyczek wielkanocny.

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: kartki wielkanocne lub wydrukowane obrazki wielkanocne, odtwarzacz CD, wata, słomka do napojów

 

  1. Oglądanie kartek o tematyce związanej ze świętami wielkanocnymi.

Rodzic prezentuje dziecku kartki świąteczne różnego rodzaju dostępne w domu. Dziecko stara się opowiedzieć, co jest na nich przedstawione, jakie są kolory elementów na kartce, która kartka najbardziej mu się podoba.

  1. Zabawa rytmiczno-ruchowa Powrót na swoje miejsce

Dziecko wybiera sobie dowolne miejsce w pokoju. Gdy usłyszy nagranie skocznej melodii, porusza się w dowolny sposób po pokoju. Podczas przerwy w grze wraca na swoje miejsce.

  1. Słuchanie wiersza Wielkanocne kolory (autorka: D. Gellner)

Rodzic czyta dziecku wiersz:

Na wielkanocnym stole

kolor się miesza z kolorem.

Śmieją się z każdej strony

owsa wstążki zielone,

bazie, srebrne jak deszczyk…

I co jeszcze?

Przy obrusie biała falbanka,

złoty dzwonek baranka

i tysiąc różnych kolorów

na świątecznych pisankach!

  1. Rozmowa na temat wiersza:

Rodzic zadaje dziecku następujące pytania:

− O jakich świętach jest mowa w wierszu?

− Co kojarzy ci się ze Świętami Wielkanocnymi?

− Jakie kolory występują w wierszu?

  1. Ćwiczenia oddechowe  –  Tańczący puszek

Zadaniem dziecka jest dmuchanie przez rurkę do napojów na kuleczkę z waty tak, aby się

turlała po stole lub podłodze.

 

 Malowane jajka

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: jajko ugotowane na twardo, pudełko, ozdoby do udekorowania jajka.

  1. Rozmowa na temat przedświątecznych porządków w domu.

Rodzic rozmawia z dzieckiem o świątecznych porządkach zadając mu następujące pytania:

− Dlaczego w domach robione są teraz porządki?

− Co robią rodzice?

− Jak dzieci mogą pomóc rodzicom?

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza przy historyjce o krasnoludkach.

Dziecko słucha tekstu czytanego przez rodzica i naśladuje ruchy sprzątających krasnoludków.

(autor nieznany)

Pod czerwonym grzybkiem, przy krzaczku poziomek,

mają krasnoludki swój malutki domek.

Domek choć malutki zawsze jest czyściutki.

Sprzątają w nim co dzień małe krasnoludki.

Jeden myje okna, drugi ściera kurze,

trzeci wielką miotłą zamiata podwórze.

  1. Ćwiczenia logopedyczne

Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.

  • Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
  • Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na gorące jajko.
  • Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przelicza kolejne jajka (zęby), używając liczebników porządkowych w zakresie 5.
  1. Rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.

Rodzic wkłada do czarodziejskiego pudełka jajko ugotowane na twardo. Dziecko ma za zadanie rozpoznać za pomocą dotyku, co znajduje się w pudełku określając jego cechy.

  1. Ozdabianie jajka.

Rodzic wraz z dzieckiem w dowolny sposób ozdabia ugotowane wcześniej jajko.

 

Liczymy pisanki

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: pięć sylwet pisanek w różnych kolorach wyciętych z papieru,  duża kartonowa sylweta pisanki, farby.

  1. Ćwiczenia oddechowe i narządów artykulacyjnych.

Rodzic pokazuje dziecku ćwiczenia, które ma za zadanie wykonać.

  • Naśladowanie nadmuchiwania balonika.
  • Naśladowanie zlizywania czekolady z warg.
  • Liczenie zębów poprzez dotykanie ich językiem.
  • Wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej.
  1. Zabawa dydaktyczna Gdzie są pisanki?

Rodzic chowa w pokoju pięć kartonowych sylwet pisanek w różnych kolorach. Dziecko odszukuje je i określa miejsce ich schowania. Rodzic może podpowiadać dziecku położenie pisanek, określając położenie jako „zimno” (kiedy dziecko oddala się od pisanki) oraz „ciepło”, kiedy się do niej zbliża.

  1. Zabawa dydaktyczna – Kolorowe pisanki.

Dziecko rozkłada na stole lub dywanie znalezione przez siebie pisanki, następnie liczy je oraz określa ich kolory.

  1. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.

Dziecko idzie za rodzicem po kole, powtarzając tekst rymowanki i kreśląc w powietrzu rękami

owale – jajka.

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe:

niebieskie, czerwone i pomarańczowe.

  1. Kolorowa pisanka – praca plastyczna.

Dziecko maczając palec w farbie ozdabia w dowolny sposób kartonową sylwetę pisanki.

 

 

Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: zawartość koszyczka: cukrowy baranek, zajączek, kurczaczek (mogą być obrazki), dwa małe koła w kolorze białym i żółtym, dwa duże koła w kolorze białym i żółtym, biała kartka A4, klej, flamastry, odtwarzacz CD, dowolna melodia.

  1. Rozmowa na temat: Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?

Rodzic pokazuje dziecku zawartość koszyczka: cukrowego baranka, zajączka, kurczaczka,  kogucika i mówi, że małe zwierzątka są symbolem odradzającego się życia i symbolem świąt wielkanocnych.

  1. Zabawa ortofoniczna Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka.

Dziecko naśladuje głosy i ruchy zwierząt:

  • kurczątko: pi, pi, pi – kuca i porusza się z ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami,
  • baranek: bee, bee, bee – czworakuje,
  • zajączek: kic, kic, kic – kuca i podskakuje,
  • kogucik: kukuryku – staje i uderza o uda dłońmi prostych rąk.
  1. Pokaz kół – małych i dużych.

Rodzic prezentuje dziecku po dwa małe i duże koła wycięte z białego i żółtego papieru. Zadaniem dziecka jest określenie nazwy figur oraz posegregowanie kół według wielkości.

  1. Kurczaki i baranki z kół  – praca plastyczna.

Dziecko wykonuje kurczaczka i baranka z kół dobierając kolor do wybranego zwierzątka. Dorysowuje brakujące elementy zwierzątek flamastrami lub kredkami.

  1. Zabawa Cicho – głośno.

Przy melodii dowolnej piosenki granej cicho, dziecko – kurczątko – w przysiadzie śpi (głowa wtulona w ramiona), a przy melodii granej głośno porusza się szybko po pokoju.

 

Wielkanocne świętowanie

  1. Zabawa oddechowa Już czuć święta.

Rodzic proponuje dziecku, żeby poczuł zapach zbliżających się świąt. Prosi, aby wciągnęło powietrze nosem, na chwilę je zatrzymało i wykonało wydech ustami.

  1. Pogadanka o świątecznych zwyczajach wielkanocnych.

Rodzic opowiada dziecku o świątecznych zwyczajach oraz typowych potrawach wielkanocnych.

  1. Zabawa ruchowo – naśladowcza Świąteczne wypieki.

Dziecko naśladuje kolejne etapy pieczenia ciasta:

  • Wsypywanie składników do miski.
  • Mieszanie ciasta mikserem.
  • Wylewanie ciasta do blaszki.
  • Wkładanie do piekarnika.
  1. Ćwiczenia warg i policzków.

Rodzic siada naprzeciwko dziecka i prezentuje następujące ćwiczenia:

  • Niesforny balonik – nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej – wargi złączone.
  • Całuski – wargi ściągnięte, wywinięte do przodu – jak przy cmoknięciu.
  • Nic nie powiem – mocne zaciśniecie rozciągniętych warg.
  • Minki – naśladowanie min: wesołej – płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej – podkówka z warg, obrażonej – wargi nadęte, zdenerwowanej – wargi wąskie.
  • Masaż warg – nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej.
  1. Zabawa dydaktyczna – Wielkanocne zwyczaje.

Rodzic czyta dziecku zdania o świętach wielkanocnych. Jeżeli zdanie jest prawdziwe dziecko podskakuje, jeśli fałszywe tupie nogą.

  • W koszyczku wielkanocnym znajduje się cukrowy osiołek.
  • Pisanki to kolorowe jajka.
  • Święta wielkanocne obchodzone są jesienią.
  • Z jajek wykluwają się kurczaczki.
  • Przed świętami robimy porządki.

 

 

 

Dodaj komentarz