1. Porozmawiajmy dziś o waszym rodzeństwie i o tym, co lubicie z nimi robić. Jeśli jesteście jedynakami, mogą to być bohaterowie bajek, w których występuje rodzeństwo. – Czy masz rodzeństwo starsze, czy młodsze? – Czy masz brata, czy siostrę? – Za co lubisz swoje rodzeństwo? – Czy chętnie się bawisz ze swoim rodzeństwem? – Jakie są wasze ulubione wspólne zabawy? – Czy czasem denerwujesz się na swoje rodzeństwo? – Co najczęściej jest powodem konfliktów?
Zaproś swoje rodzeństwo do wspólnej zabawy ruchowej. Skaczemy, biegniemy, ćwiczymy, tańczymy
2. „Rodzina” – opowiadanie ilustrowane ruchem. Ustawcie się w jednej linii, twarzą do brata, czy siostry, którzy stoją po przeciwnej stronie pokoju. Za każdym razem, gdy usłyszycie słowo brat – róbcie przysiad. Kiedy pojawi się słowo siostra – podskakujcie. Ponadto, starajcie się wykonywać ruchy opowiedziane w opowiadaniu.
Pewnego dnia rodzeństwo – brat i siostra – wybrało się na spacer do parku. Wyszli ze swego domu i zrobili 3 kroki do przodu. Następnie brat zauważył ślimaka na liściu akacji i cofnął się o jeden krok. Siostra z kolei usłyszała szelest w gałązkach bzu i przesunęła się o dwa kroki w lewo. Oddzielili się od siebie. Co muszą teraz zrobić brat i siostra, żeby się spotkać? Ile kroków i w którą stronę muszą wykonać? (Poszukajcie rozwiązania). Udało się! Brat z siostrą wspólnie wędrują do parku. Zrobili pięć kroków do przodu i trzy kroki w prawo. Siostra zauważyła nadchodzącą babcię i zrobiła jeszcze dwa kroki do przodu. Brat dołączył do niej, ale szedł inną drogą, więc wykonał dwa kroki w lewo i kolejne dwa kroki do przodu… Kontynuujemy opowieść w podobny sposób tak długo aż rodzeństwo się znajdzie.
3. Zabiorę brata na koniec świata – Wysłuchajcie piosenkę. Czy macie w domu jakieś instrumenty muzyczne? Stwórzcie swój własny akompaniament do piosenki. A wy dokąd chcielibyście zabrać swoje rodzeństwo (prawdziwe lub wymyślone), co by tam robiły? https://www.youtube.com/watch?v=ewYgrFUwr5I
4. „Maskotki” – praca plastyczna, wykonywanie maskotki dla brata, siostry lub rodziców. Potrzebne będą: skarpetki, włóczki, kolorowe guziki, kolorowy papier lub materiał, klej, wstążeczki, wata do wypełnienia skarpetki. Wypełnijcie skarpetkę watą. Z włóczki o dowolnym kolorze zróbcie czuprynkę stworka i przyklej ją do skarpety. Możecie związać włoski wstążką. Przyklejcie oczy z guzików. Z kolorowego materiału (papieru) wytnijcie buźkę. Można ozdobić maskotkę według własnego pomysłu. Tak przygotowane maskotki można wykorzystać jako pacynki w teatrzyku.
5. Praca z KP4.26a – odszukiwanie osób na fotografii na podstawie przeczytanych zdań: Ciocia Julki stoi z lewej strony mamy Julki. Siostra Julki jest ubrana na zielono. Babcia Julki stoi z lewej strony cioci.
Praca z KP4.26b – rozpoznawanie emocji, wymyślanie rozwiązań konfliktów pomiędzy rodzeństwem, kontynuowanie rytmów.
Praca z KP4.28a – kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie nazw członków rodziny.